ФУНКЦІОНАЛ ДІДЖИТАЛІЗАЦІЇ У ФОРМУВАННІ ПІДПРИЄМНИЦЬКОГО СЕРЕДОВИЩА: ПЕРСПЕКТИВИ ТА ПРОБЛЕМИ РОЗВИТКУ В УКРАЇНІ
DOI:
https://doi.org/10.31891/2307-5740-2022-308-4-11Ключові слова:
підприємництво, економічні відносини, інформаційна домінанта успіху бізнесу, ІТ сектор, горизонтальні зв’язки, інститути колективної діїАнотація
Опираючись на методологічні підходи теорії підприємницького суспільства та інституціональної економічної теорії сформульовано авторське визначення терміну «підприємницьке середовище» як системи відносин між економічно активними членами суспільства, що формується під впливом формалізованих (законодавчо-правові норми) і неформальних (звичаї, традиції, менталітет) регулятивних інститутів, що визначають принципи економічної взаємодії у тріаді стейкхолдерів «бізнес-держава-суспільство», урівноважуючи суспільні і приватні інтереси та окреслюють поле економічної діяльності в системі координат «знання-потреби-ресурси-безпека». Виділено проблеми функціонування малого і середнього бізнесу, що зумовлені інституційною недосконалістю вітчизняного підприємницького середовища та умови, за яких воно може стати драйвером соціально-економічного прогресу. Вказано їх інформаційну основу, яка забезпечує, по-перше, формування чіткої структури законодавчо-регламентуючої складової підприємницької діяльності, яка має містити диференційовані за часом і видами економічної діяльності економічні преференції, що відповідають інтересам суспільства та концептуально визначеним пріоритетам його розвитку; по-друге, вільний і оперативний доступ економічно активного населення до інформації, яка окреслює критеріальні параметри додаткової інституційної підтримки інноваційних бізнес-проєктів у координатах «потреби-ресурси-безпека». Аргументовано, що в створенні цих умов вагому роль відіграє діджиталізація підприємницького середовища як сукупність процесів і засобів інформаційного забезпечення функціонування бізнесу. Окреслено контури та напрями розвитку мультикомпонентного функціоналу «діджиталізація» в процесах формування такого підприємницького середовища, за якого малий і середній бізнес може стати стрижнем економічної стійкості і тягловою силою України в її післявоєнному відродженні.