ПОНЯТТЯ, ЕЛЕМЕНТИ ТА ОСНОВНІ ЗАВДАННЯ ОРГАНІЗАЦІЇ ПРАЦІ НА ПІДПРИЄМСТВІ
DOI:
https://doi.org/10.31891/2307-5740-2023-314-1-26Ключові слова:
організація праці, теоретична база, зовнішні чинники, раціоналізація та координація трудових ресурсів, внутрішні чинники, продуктивність праці, виробничі потужностіАнотація
У статті досліджено поняття, елементи та основні завдання організації праці. Визначено поняття «організація праці», що є способом поєднання виконавців із засобами правці для здійснення трудового процесу та досягнення мети діяльності. Визначено, що ефективна система організації праці на промисловому підприємстві можлива лише при злагодженій роботі всіх елементів. Пропонується графічна модель організації праці. Також визначено, що організацію праці можна трактувати як систему, яка починається із виникнення проблеми або необхідності, далі формується мета, яка реалізується за рахунок взаємозв’язків між такими елементами, як: робоча сила, умови праці, знаряддя праці та предмети праці. Після взаємодії цих компонентів утворюється продукт діяльності та завершення процесу – результат праці. Розглянуто систему організації праці, яка є дієвим інструментом щодо організації праці на підприємстві та є тим фактором, що впливає на неї, здійснюючи раціоналізацію та координацію трудових та матеріальних ресурсів у часі і просторі. Також розглянуто у статті, як на організацію праці впливають зовнішні та внутрішні чинники. Від зовнішніх чинників залежить теоретична база організації праці. До внутрішніх належать такі: умови праці, освітленість, шум вібрація та ін. Всі ці фактори здійснюючи важливий вплив на діяльність підприємства, визначають основні методи організації праці та дієвість їх застосування. Зроблено аналіз досліджень різних вчених, та виявлено, що поділ та кооперування праці, створення безпечних умов праці – це найважливіші елементи організації праці.