ЗАСТОСУВАННЯ ТЕХНОЛОГІЙ ШТУЧНОГО ІНТЕЛЕКТУ ДЛЯ ОПТИМІЗАЦІЇ УПРАВЛІННЯ ЗАЛІЗНИЧНИМИ ВАНТАЖНИМИ ПЕРЕВЕЗЕННЯМИ
DOI:
https://doi.org/10.31891/2307-5740-2025-344-4-52Ключові слова:
залізничні вантажні перевезення, обслуговування клієнтів, управління, автоматизація, технології, штучний інтелект, оптимізація, ефективність, ризикАнотація
Метою статті є дослідження факторів впливу на процес автоматизації надання вантажного вагону під навантаження та обґрунтування напрямів використання технологій штучного інтелекту для його оптимізації. Показано, що основною проблемою у сфері вантажних залізничних перевезень є обмежена доступність робочого парку вагонів АТ «Укрзалізниця». Розглянуто зовнішні та внутрішні фактори розвитку автоматизованих процесів подачі вантажного вагону під навантаження. Визначено, що основним зовнішнім фактором залізничних вантажних перевезень є необхідність та обсяги військових залізничних перевезень. Виділено внутрішні фактори, що безпосередньо впливають на успішність автоматизації у транспортній галузі. Основними внутрішніми факторами, що впливають на процеси автоматизації транспортних компаній, є мінімізація людського впливу на автоматизовані процеси, автоматизація вагонів певних типів (напіввагонів, зерновозів і мінераловозів), пріоритет вантажонапруженим напрямкам перевезень, врахування економічної складової окремих перевезень, необхідність «ручного» управління при аваріях, крадіжках комплектуючих тощо, недостатня увага до реакцій клієнтів на зміни та нововведення, відсутність централізованої «історії» співпраці з клієнтом, недостатній рівень кіберзахисту автоматизованих систем. Визначено організаційні кроки АТ «Укрзалізниця» щодо запровадження технологій штучного інтелекту для оптимізації процесу надання вантажного вагону, а саме: підвищення рівня кіберзахисту його інформаційних ресурсів і баз даних, синхронізація баз даних, розробка етапів попередньої перевірки та впровадження штучного інтелекту в автоматизованих процесах. Розроблено загальний алгоритм застосування штучного інтелекту, як інноваційного рішення відносно послуги надання під навантаження вагону. Виділено основні ризики впровадження штучного інтелекту на залізничному транспорті, а саме: технічні збої та несправності, кібербезпека та хакерські атаки, надмірна автоматизація, етичні та соціальні виклики, непередбачуваність поведінки системи
Завантаження
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2025 Ольга КРАВЧЕНКО, Андрій КИБЕНКО, Віталій МАЛІЦЬКИЙ (Автор)

Ця робота ліцензується відповідно до ліцензії Creative Commons Attribution 4.0 International License.

