ЗАСТОСУВАННЯ ТЕХНОЛОГІЙ ШТУЧНОГО ІНТЕЛЕКТУ ДЛЯ ОПТИМІЗАЦІЇ УПРАВЛІННЯ ЗАЛІЗНИЧНИМИ ВАНТАЖНИМИ ПЕРЕВЕЗЕННЯМИ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.31891/2307-5740-2025-344-4-52

Ключові слова:

залізничні вантажні перевезення, обслуговування клієнтів, управління, автоматизація, технології, штучний інтелект, оптимізація, ефективність, ризик

Анотація

Метою статті є дослідження факторів впливу на процес автоматизації надання вантажного вагону під навантаження та обґрунтування напрямів використання технологій штучного інтелекту для його оптимізації. Показано, що основною проблемою у сфері вантажних залізничних перевезень є обмежена доступність робочого парку вагонів АТ «Укрзалізниця». Розглянуто зовнішні та внутрішні фактори розвитку автоматизованих процесів подачі вантажного вагону під навантаження. Визначено, що основним зовнішнім фактором залізничних вантажних перевезень є необхідність та обсяги військових залізничних перевезень. Виділено внутрішні фактори, що безпосередньо впливають на успішність автоматизації у транспортній галузі. Основними внутрішніми факторами, що впливають на процеси автоматизації транспортних компаній, є мінімізація людського впливу на автоматизовані процеси, автоматизація вагонів певних типів (напіввагонів, зерновозів і мінераловозів), пріоритет вантажонапруженим напрямкам перевезень, врахування економічної складової окремих перевезень, необхідність «ручного» управління при аваріях, крадіжках комплектуючих тощо, недостатня увага до реакцій клієнтів на зміни та нововведення, відсутність централізованої «історії» співпраці з клієнтом, недостатній рівень кіберзахисту автоматизованих систем. Визначено організаційні кроки АТ «Укрзалізниця» щодо запровадження технологій штучного інтелекту для оптимізації процесу надання вантажного вагону, а саме: підвищення рівня кіберзахисту його інформаційних ресурсів і баз даних, синхронізація баз даних, розробка етапів попередньої перевірки та впровадження штучного інтелекту в автоматизованих процесах. Розроблено загальний алгоритм застосування штучного інтелекту, як інноваційного рішення відносно послуги надання під навантаження вагону. Виділено основні ризики впровадження штучного інтелекту на залізничному транспорті, а саме: технічні збої та несправності, кібербезпека та хакерські атаки, надмірна автоматизація, етичні та соціальні виклики, непередбачуваність поведінки системи

Завантаження

Опубліковано

28.08.2025

Як цитувати

КРАВЧЕНКО, О., КИБЕНКО, А., & МАЛІЦЬКИЙ, В. (2025). ЗАСТОСУВАННЯ ТЕХНОЛОГІЙ ШТУЧНОГО ІНТЕЛЕКТУ ДЛЯ ОПТИМІЗАЦІЇ УПРАВЛІННЯ ЗАЛІЗНИЧНИМИ ВАНТАЖНИМИ ПЕРЕВЕЗЕННЯМИ. Herald of Khmelnytskyi National University. Economic Sciences, 344(4), 373-380. https://doi.org/10.31891/2307-5740-2025-344-4-52