ЗАСТОСУВАННЯ 8-КРОКОВОЇ МОДЕЛІ ЗМІН КОТТЕРА В УПРАВЛІННІ ПЕРЕМІЩЕНИМ УНІВЕРСИТЕТОМ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.31891/2307-5740-2025-344-4-7

Ключові слова:

зміни, війна, переміщений університет, управління, модель Коттера

Анотація

У статті досліджується стратегічне переміщення українських університетів у період триваючої війни з Росією на прикладі Бердянського державного педагогічного університету (БДПУ). Заснований у 1932 році на узбережжі Азовського моря, БДПУ був змушений у квітні 2022 року переміститися до Запоріжжя через повномасштабне вторгнення Росії. Дослідження висвітлює багатовимірні виклики, з якими стикаються університети в умовах збройного конфлікту, підкреслюючи необхідність ефективного стратегічного планування та застосування адаптивних інструментів управління. Одним із ключових методів виступає сценарне планування, що дозволяє організаціям передбачати різні варіанти розвитку подій, управляти невизначеністю та забезпечувати безперервність діяльності. 
У роботі застосовано якісну методологію кейс-стаді для аналізу досвіду переміщення БДПУ, що дозволило виявити як організаційні, так і психологічні та академічні аспекти адаптації у воєнний час. Особлива увага приділяється сценарному плануванню як ключовому інструменту стратегічного управління, який забезпечує гнучкість, проактивність та готовність до змін. Сценарне планування, широко застосовуване у бізнесі та військовій сфері, демонструє високу ефективність і в освітньому секторі, особливо в умовах переміщення та кризових ситуацій. 
Приклад БДПУ дозволяє окреслити критично важливі аспекти успішної адаптації: збереження людського капіталу, перехід до цифрового навчання, розвиток стратегічних партнерств, впровадження фінансової стійкості та підтримка академічної конкурентоспроможності. У статті також запропоновано модифіковану модель змін Коттера, доповнену новим етапом – оцінка ресурсів та підтримка, – що враховує специфіку управління в умовах війни. 
Дослідження підкреслює необхідність перетворення українських університетів із об'єктів кризи на активних суб’єктів відбудови. Завдяки адаптації академічних програм до актуальних потреб суспільства, розвитку внутрішніх та зовнішніх мереж підтримки, переміщені університети можуть відігравати ключову роль у відновленні країни. Досвід БДПУ демонструє, що комплексне планування, гнучке керівництво та згуртованість спільноти є вирішальними чинниками для забезпечення стабільності й сталого розвитку освіти в умовах глибокої невизначеності. 

Завантаження

Опубліковано

28.08.2025

Як цитувати

НЕСТОРЕНКО, Т., КРАВЧИК, Ю., НЕСТОРЕНКО, О., & КОЙНАШ, М. (2025). ЗАСТОСУВАННЯ 8-КРОКОВОЇ МОДЕЛІ ЗМІН КОТТЕРА В УПРАВЛІННІ ПЕРЕМІЩЕНИМ УНІВЕРСИТЕТОМ. Herald of Khmelnytskyi National University. Economic Sciences, 344(4), 56-62. https://doi.org/10.31891/2307-5740-2025-344-4-7