ІНФОРМАЦІЙНО-АНАЛІТИЧНА СИСТЕМА ПІДТРИМКИ ОСВІТНЬОЇДІЯЛЬНОСТІ ЗАКЛАДІВ ВИЩОЇ ОСВІТИ

Автор(и)

  • Наталія ВДОВЕНКО Національний університет біоресурсів і природокористування України Автор https://orcid.org/0000-0003-0849-057X
  • Вікторія МАРГАСОВА Національний університет біоресурсів і природокористування України Автор https://orcid.org/0000-0001-8582-2158

DOI:

https://doi.org/10.31891/2307-5740-2025-342-3(1)-39

Ключові слова:

інформаційно-аналітична система, цифрова трансформація, заклади вищої освіти, смарт-управління, освітня аналітика, модульна архітектура, Learning Analytics, цифрова інтеграція, управління якістю освіти, штучний інтелект, освітні траєкторії

Анотація

У статті досліджено сучасні підходи до розробки та впровадження інформаційно-аналітичних систем (ІАС) в управлінні освітнім процесом закладів вищої освіти (ЗВО) України в умовах цифрової трансформації. Визначено, що ІАС є не лише засобом автоматизації адміністративних функцій, а й стратегічним інструментом, що забезпечує аналітичну підтримку прийняття управлінських рішень на основі актуальних і достовірних даних. Проаналізовано структурно-функціональну модель ІАС, охоплено її ключові модулі: облік контингенту, планування навчального навантаження, аналітична звітність, управління якістю, фінансовий моніторинг і зовнішні інтеграції.

Особливу увагу приділено проблематиці впровадження ІАС в українських ЗВО, включно з технічними, організаційними та кадровими викликами. Порівняльний аналіз з університетами країн ЄС засвідчує суттєве відставання в рівні цифрової інтеграції, проте водночас вказує на значний потенціал для розвитку. Окреслено шляхи подальшого вдосконалення ІАС в освітньому середовищі: активне впровадження інструментів штучного інтелекту та Learning Analytics, формування персоналізованих освітніх траєкторій, розвиток хмарних сервісів та уніфікованих стандартів інтеграції.

Сформовано висновок, що інформаційно-аналітичні системи мають стати основою побудови цифрових університетів нового покоління, спроможних ефективно адаптуватися до змін і забезпечувати високу якість освітніх послуг, внутрішню прозорість, зовнішню відповідальність та інституційну конкурентоспроможність на глобальному рівні.

Завантаження

Опубліковано

14.05.2025

Як цитувати

ВДОВЕНКО, Н., & МАРГАСОВА, В. (2025). ІНФОРМАЦІЙНО-АНАЛІТИЧНА СИСТЕМА ПІДТРИМКИ ОСВІТНЬОЇДІЯЛЬНОСТІ ЗАКЛАДІВ ВИЩОЇ ОСВІТИ. Herald of Khmelnytskyi National University. Economic Sciences, 342(3(1), 279-285. https://doi.org/10.31891/2307-5740-2025-342-3(1)-39