ВПРОВАДЖЕННЯ ДУАЛЬНОЇ ОСВІТИ В УНІВЕРСИТЕТАХ УКРАЇНИ: СИНЕРГЕТИЧНІ ЕФЕКТИ ДЛЯ СТЕЙКХОЛДЕРІВ

Автор(и)

  • Наталія ХОЛЯВКО Національний університет «Чернігівська політехніка» Автор https://orcid.org/0000-0003-2951-7233
  • Анатолій МЕЛЬНИЧЕНКО Національний технічний університет України "Київський політехнічний інститут імені Ігоря Сікорського" Автор https://orcid.org/0000-0002-3474-8477

DOI:

https://doi.org/10.31891/2307-5740-2022-304-2(2)-49

Ключові слова:

дуальна форма навчання, фахові компетенції, система вищої освіти, заклад вищої освіти, учасники освітнього процесу, підприємницький сектор, економічний ефект

Анотація

Національна система вищої освіти потребує реформування, одним із пріоритетних напрямів якого має бути запровадження дуальної освіти. Дуальна форма освіти представляє собою таку форму здобуття фахових компетенцій, за якою студент не лише проходить навчальну і виробничу практику, а значно більшу частку періоду навчання проводить на підприємстві, а не в університеті. За такої форми організації навчання укладається тристоронній договір: студент – заклад вищої освіти – підприємство. На період дуального навчання здобувачу призначається ментор від університету та наставник на підприємстві (з оплатою його роботи в якості наставника). Організація дуального навчання може виявитись дещо проблематичним для закладів вищої освіти, оскільки потребуватиме оновлення нормативної і методичної бази, перегляду принципів і умов співпраці з бізнесом, пошуку дієвих інструментів мотивації студентів і науково-педагогічних працівників, уточнення графіку навчального процесу тощо. Незважаючи на наявність труднощів і перешкод, дуальна освіта потребує імплементації в діяльність українських університетів з огляду на сукупність отримуваних від цього позитивних ефектів, а саме: зменшення розриву між університетською освітою та практикою, підвищення конкурентоспроможності випускників університетів на ринку праці, спрощення і прискорення процесу їх працевлаштування, зниження рівня молодіжного безробіття в країні, отримання підприємцями кращих фахівців, можливість їх відбору та своєчасної інтеграції в корпоративну культуру тощо. Дуальна освіта потребує ґрунтовної скоординованості закладів вищої освіти, студентів (за необхідності – їх батьків) і підприємств, а також підтримки з боку органів державної і місцевої влади. На загальнодержавному рівні мають бути сформовані чіткі методичні рекомендації з реалізації дуальної форми навчання, на рівні місцевої влади – інструменти підтримки локального бізнесу, залученого до дуального навчання, на рівні підприємств – засоби стимулювання працівників до менторингу здобувачів вищої освіти та забезпечення усього необхідного для їх навчання на виробництві. Заклади вищої освіти, окрім доопрацювання нормативної та методичної документації, мають бути готові до розробки механізму запровадження дуальної освіти, розширення кола бізнес-партнерів, стимулювання їх до співпраці за схемою дуальності, а також до розробки інструментів мотивування здобувачів вищої освіти. Дуальна освіта є певним викликом і для студентів, які вимушені будуть навчитись поєднувати навчання в університеті з роботою безпосередньо на підприємстві. Однак очевидні та потужні переваги дуального навчання роблять його одним із ключових пріоритетів розвитку українських закладів вищої освіти.

Завантаження

Опубліковано

18.03.2022

Як цитувати

ХОЛЯВКО, Н., & МЕЛЬНИЧЕНКО, А. (2022). ВПРОВАДЖЕННЯ ДУАЛЬНОЇ ОСВІТИ В УНІВЕРСИТЕТАХ УКРАЇНИ: СИНЕРГЕТИЧНІ ЕФЕКТИ ДЛЯ СТЕЙКХОЛДЕРІВ. Herald of Khmelnytskyi National University. Economic Sciences, 304(2(2), 313-321. https://doi.org/10.31891/2307-5740-2022-304-2(2)-49