МАРКЕТИНГ ВІДНОСИН ЯК СУЧАСНА КОНЦЕПЦІЯ МАРКЕТИНГУ
DOI:
https://doi.org/10.31891/2307-5740-2024-330-54Ключові слова:
маркетинг відносин, потенційний споживач, партнер, CRM, персоналізація, клієнтська лояльність, цифрові інструментиАнотація
В статті досліджено поняття «маркетинг відносин», наведено його трактування науковцями. Авторами розглянуто еволюцію маркетингу відносин в Україні від початкових спроб впровадження до сучасних комплексних стратегій. У роботі аналізуються основні принципи маркетингу відносин, такі як персоналізація, індивідуальний підхід, довіра та комунікації. Наведено відмінності між маркетингом відносин та транзакційним маркетингом. Проаналізовано шлях клієнтів – від потенційних до надійних споживачів, частина з яких, при активній взаємодії з підприємством, переросте в партнерів компанії. Автори розглядають роль технологій та цифрових інструментів у реалізації цієї концепції. Також досліджуються переваги та виклики, пов'язані з переходом на модель маркетингу відносин, і надаються рекомендації для бізнесів, які прагнуть впровадити цю концепцію.