ІНСТРУМЕНТИ ДЕРЖАВНОГО РЕГУЛЮВАННЯ ЕКСПОРТУ В УМОВАХ ВОЄННОГО СТАНУ
DOI:
https://doi.org/10.31891/2307-5740-2024-326-22Ключові слова:
державне регулювання, експорт, інструменти тарифного регулювання, перешкоди, преференції, експортний потенціал, експортна стратегіяАнотація
У статті проаналізовано вплив війни в Україні на експорт як найпростішу форму організації зовнішньоекономічної діяльності національними підприємцями. Виявлено загальні тенденції щодо експорту товарів та послуг, зокрема в контексті зміни географічної структури, а також зазначено нерівномірність скорочення експорту за секторами національної економіки. Визначені виклики, що постали перед національними підприємцями через запровадження інструментів митно-тарифного та нетарифного державного регулювання зовнішньоекономічної діяльності як з боку уряду України так і світових гравців ринку. Показана роль адміністративних економічних інструментів, що переслідують за мету запобігання продовольчій небезпеці. Зосереджено увагу на такому інструментові державного регулювання зовнішньоекономічної діяльності, як мито, та показана трансформація його ролі зі своєрідного бар’єра входження на світові ринки в преференцію щодо підтримки українського бізнесу в складних умовах війни. Через послаблення захисної функції мита наголошено на важливості інструментів нетарифного регулювання у вигляді технічних бар’єрів, дотацій, субсидій, інструментів валютного регулювання та ін. Визначено інструменти урядової фінансової підтримки українських підприємців з експортним потенціалом.