АНАЛІЗ РИНКОВИХ ВТРАТ І РИНКОВИХ МОЖЛИВОСТЕЙ ПІДПРИЄМСТВ УКРАЇНИ ПІД ЧАС ВІЙНИ
DOI:
https://doi.org/10.31891/2307-5740-2025-344-4-60Ключові слова:
економічна динаміка, ретроспективний аналіз, ринкові можливості, ризик-фактори, структура експорту, концентрація ризиків, функціональні стратегії підприємствАнотація
Активна економічна діяльність підприємств– один із ключових чинників стійкості України під час війни. Її значення виходить за межі суто економічних показників: підприємства підтримують внутрішній попит, забезпечують зайнятість, формують податкові надходження, зберігають базові умови життя населення. Досвід показує, що навіть у кризові періоди одні суб’єкти зазнають втрат, а інші знаходять нові можливості для розвитку, використовуючи зміну ринкових і суспільних умов на свою користь. Метою статті визначено структурування за видами економічної діяльності обсягів економічних втрат, які поніс український бізнес з початком війни і співвіднесення їх із новими ринковими можливостями, які можуть бути реалізовані в умовах війни і після неї. На основі структурно-динамічного аналізу стану економіки України в період 2020-2024 років виділено ті сфери економічної діяльності, які зазнали найбільших втрат під час війни і тих, що змогли найшвидше відновитись. Акцентовано на важливості збереження експортних можливостей української економіки. Відзначено погіршення динаміки експортних обсягів виручки, особливо в галузях, що складали основу експортоспроможності України. Вказано на неоднозначність розвитку ІТ-сектора, який є одним із перспективних в епоху цифровізації, показує гарну динаміку реалізації експортних можливостей, однак зіткнувся з інституційними ризиками, які збільшили небезпеку втрати кадрів. Виділено та систематизовано ключові ризик-фактори, що найбільше проявляються в різних галузях економіки під час війни і окреслено шляхи мінімізації тих із них, що піддаються локальному контролю (організаційні, кадрові, логістичні, інформаційні та репутаційні ризики). Окреслено шляхи створення нових ринкових можливостей в розрізі видів економічної діяльності та умови їх реалізації. Акцентовано на тому, що бізнес має бути проактивним, гнучким та стратегічно орієнтованим, здатним сформувати адекватні ринковим викликам функціональні стратегії і забезпечити їх ефективну реалізацію, використовуючи сучасні інструменти і технології.
Завантаження
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2025 Олександр КРАСОВСЬКИЙ, Валентина СТАДНИК (Автор)

Ця робота ліцензується відповідно до ліцензії Creative Commons Attribution 4.0 International License.

