ФОРМУВАННЯ ЕФЕКТИВНОЇ СИСТЕМИ УПРАВЛІННЯ ПІДПРИЄМСТВАМИ
DOI:
https://doi.org/10.31891/2307-5740-2021-300-6/2-46Ключові слова:
ефективність, система управління, методи діагностики, інтегральний показник ефективності, заходи з підвищення ефективностіАнотація
У статті розроблено методи формування ефективної системи управління підприємствами на основі результатів її діагностики за допомогою найбільш доцільних аналітичних інструментів, серед яких визначено: методику розрахунок інтегральних показників ефективності управління ресурсним потенціалом, комерційною і фінансовою діяльністю підприємства та загального інтегрального показника ефективності системи управління; методику складання функціональної моделі оцінки менеджменту; метод парних порівнянь на основі багатомірного шкалування для врахування негативного впливу найбільш вагомих зовнішніх і внутрішніх чинників.
Застосування зазначених методів діагностики ефективності системи управління підприємством дозволяють окреслити коло проблем та недоліків функціонування підсистем менеджменту, найбільш поширеними з яких визначено: зменшення рентабельності реалізації товарів, послуг, виконання робіт; незадовільна ліквідність активів та концентрація власного капіталу; недосконалість процесів мотивації та координації; неефективність комунікаційних процесів, що виявляється у невідповідності уявлень керівників про стан справ в організації оцінкам працівників.
Запропоновано систему заходів щодо підвищення ефективності менеджменту підприємств, яку складають: заходи з підвищення рентабельності реалізації товарів (скорочення адміністративних, збутових та інших операційних витрат, підвищення продуктивності праці працівників завдяки навчанню і підвищенню виробничої кваліфікації, покращення характеру і умов праці); заходи з перегляду та доповнення чинної системи мотивації працівників (формування чітких критеріїв оцінки персоналу, аналіз і врахування реальних потреб працівників, створення диференційованої системи винагород, надання (розширення) соціального пакету, створення можливості для кар’єрного зростання, залучення до участі у прийнятті рішень); заходи з удосконалення координаційних дій під час виконання управлінських функцій; заходи з налагодження ефективних внутрішніх комунікацій; заходи з покращення фінансового стану підприємства.