ОСОБЛИВОСТІ ФОРМУВАННЯ ОБЛІКУ ПРОДУКЦІЇ ТА ПОСЛУГ ЕНОТУРИЗМУ ЯК СКЛАДОВОЇ РЕЗУЛЬТАТИВНОСТІ ДІЯЛЬНОСТІ ВИНОРОБНИХ ПІДПРИЄМСТВ

Автор(и)

  • Ульяна МАРЧУК Київський національний економічний університет імені Вадима Гетьмана Автор https://orcid.org/0000-0003-0971-1303

DOI:

https://doi.org/10.31891/2307-5740-2024-336-68

Ключові слова:

облік, енотуризм, винний туризм, виноробні підприємства, управління, витрати, доходи, послуги, результати діяльності

Анотація

В статті окреслено особливості розвитку енотуризму (винного туризму) в Україні, як виду гастрономічного туризму. Вказано на процеси адаптації облікової системи до відображення наданих послуг. Акцентовано увагу на місці гастрономічного туризму серед незвичних видів туризму. Окреслено фактори впливу на облік виноробень гастрономічного туризму. Означено місце енотуризму серед категорій гастрономічного туризму та виокремлено його основні форми: екскурсія на виноградники та виноробні підприємства; еногастрономічна вечеря; майстер клас з еногастрономії; дегустація вина з лекцією досвідченого сомельє; відвідування винних фестивалів та виставок; комплексний винний тур, тощо. Наведено дослідження щодо сталого винного туризму за даними онлайн опитування 2021 року за участю 1579 виноробних підприємств з більш ніж 40 країн.

Виокремлено унікальні витрати енотуризму, зокрема; витрати, що пов’язані з новим об’єктом обліку та потребують внесення змін до його рахунків; системи витрат (капіталізація витрат на виноградники, надбавки до виснаження та розподіл витрат на товари, що вивозяться) та багатьох інших процедур. Здійснено аналіз наслідків війни на виноробну галузь. Вказано виноробні та склади різних регіонів України, що постраждали внаслідок повномасштабного вторгнення росії.

Наведено погляди вчених на особливості обліку винного туризму в Україні, зокрема облікового відображення специфічних витрат пов’язаних з наданням послуг з енотуризму за окремими статтями, формування доходу від реалізації послуг, формування собівартості туристичного продукту та їх вплив фінансові результати діяльності виноробного підприємства. Розкрито формування облікової політики підприємства з виокремленням окремих напрямів, що забезпечуватимуть особливості відображення доходів від енотуризму (продаж вина; туристичні послуги, зокрема: екскурсії, продаж сувенірної продукції; гастрономічні заходи, зокрема: дегустації, вечеря, майстер класи, тощо).

Виокремлено особливості відображення в обліковій політиці статей витрат на організацію надання туристичних послуг (підготовка приміщень, персонал, логістика, реклама) та специфічних витрат (для підтримання туристичної інфраструктури, зокрема: зали для дегустації та еногастрономічних банкетів; музеї виноробства; ландшафтні роботи, тощо).

Завантаження

Опубліковано

28.11.2024

Як цитувати

МАРЧУК, У. (2024). ОСОБЛИВОСТІ ФОРМУВАННЯ ОБЛІКУ ПРОДУКЦІЇ ТА ПОСЛУГ ЕНОТУРИЗМУ ЯК СКЛАДОВОЇ РЕЗУЛЬТАТИВНОСТІ ДІЯЛЬНОСТІ ВИНОРОБНИХ ПІДПРИЄМСТВ. Herald of Khmelnytskyi National University. Economic Sciences, 336(6), 440-447. https://doi.org/10.31891/2307-5740-2024-336-68