МОДЕЛЮВАННЯ ПРОГНОЗУ РОЗВИТКУ МІЖНАРОДНОЇ ЕЛЕКТРОННОЇ КОМЕРЦІЇ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.31891/2307-5740-2022-304-2(1)-20

Ключові слова:

багатофакторний аналіз, діджиталізація, економіко-математичне моделювання, електронна комерція , інтернет-торгівля, світова торгівля

Анотація

Статтю присвячено моделюванню прогнозів обсягу світових показників електронної комерції. Відповідно до поставленої мети, у роботі наведено основну інформацію по результативному фактору Y (обсяг продажів електронної комерції) та факторам впливу (поширенню мережі Інтернет у світі; кількість онлайн-покупців; середньосвітовому обсягу ВВП на душу населення; рівню світової безробіття, кількості користувачів мобільних телефонів; кількість карт систем Visa та MasterCard; обсяг переказів у світових банках). Завдяки проведеному багатофакторному аналізі у програмному забезпеченні Eviews 8 з семи факторів впливу залишилося чотири фактори (поширення Інтернету в світі, кількість онлайн-покупців, рівень світового безробіття у світі, кількість користувачів мобільними телефонами. За даними збудованої чотирьох-факторної моделі фактори Х на 99,95% впливають на результативний фактор Y, вірогідність впливу інших чинників складає лише 0,05%. Наведена чотирьох-факторна модель є задовільною для прогнозування даних за досліджуваним показником Y. На підставі програмного забезпечення BPstat наведено прогнозні дані для факторів впливу. Прогнозування показників проведено на підставі лінійного параметричного методу «Бокса-Дженкінса» для факторів «кількість онлайн-покупців» і «загальна кількість користувачів мобільними телефонами» та на підставі методу «Олімп» для факторів «поширення мережі Інтернет у світі» і «середній рівень безробітних у світі». Вибір методів прогнозування обумовлено тим, що з чотирьох можливих методів саме зазначені мали найменшу похибку апроксимації. Відповідно до побудованих ліній тренду, обсяг електронних продажів за період 2021-2023 рр. складатиме 4 641, 5 381 та 5 789 млрд дол. США відповідно. Таким чином, у 2021 році обсяг продажу збільшиться на 361 млрд дол. або 8,43%, у 2022 році – на 740 млрд дол. або 16% та у 2023 році – 408 млрд дол. або 7,58% (24,7% у порівнянні з даними 2021 року). Беручи до уваги відносні зміни показників, варто зазначити, що збільшення відсотку проникнення Інтернету в світі та зменшення середнього рівня безробіття мають більший вплив на темпи розвитку електронної комерції та обсяги реалізації через мережу Інтернет, ніж фактори «кількість онлайн-покупців» чи «кількість користувачів мобільними телефонами».

Завантаження

Опубліковано

18.03.2022

Як цитувати