ОРГАНІЗАЦІЙНО-ЕКОНОМІЧНІ ЗАСАДИ ФУНКЦІОНУВАННЯ РИНКУ МОЛОКА В УМОВАХ ЧЛЕНСТВА УКРАЇНИ В ЄС
DOI:
https://doi.org/10.31891/2307-5740-2022-308-4-41Ключові слова:
молочне скотарство, ЄС, сільськогосподарське підприємство, господарство населення, державна підтримкаАнотація
Стаття присвячена оцінці організаційно-економічних засад функціонування ринку молока в умовах членства України в ЄС. Встановлено основні причини скорочення поголів’я корів як в сільськогосподарських підприємствах, так і господарствах населення. Доведено, що в нинішніх умовах суб’єкти підприємницької діяльності виробники продукції молочного скотарства не мають можливості здійснювати навіть просте відтворення поголів’я корів за рахунок власних джерел. На сьогодні система племінної служби, яка існувала раніше в Україні й давала змогу вести племінну справу на належному рівні, не діє. Тому подальше підвищення продуктивності та покращення показників відтворення тварин є вкрай проблематичними через відсутність сучасної системи селекції у тваринництві.
Встановлено, що більшість молочнотоварних ферм пройшли етап модернізації матеріально-технічної бази, що забезпечує виробництво високоякісної молока. На нашу думку, суб’єкти підприємницької діяльності в сфері агробізнесу – виробника молока можуть скласти гідну конкуренцію сільськогосподарським товаровиробникам з країн ЄС при наявності ефективності державної підтримки молочного скотарства та дотриманні партнерських взаємовідносин з переробними підприємствами та торгівлею. Впровадження інноваційних технологій в молочне скотарство, особливо сільськогосподарських підприємств, забезпечує високий рівень молочної продуктивності корів, що відповідає відповідним значенням середньорічних надоїв більшості країн Європейського Союзу. Аналіз переваг і ризиків для молочного скотарства від участі України в ЄС дає можливість визначити напрями національної політики стосовно зниження ризиків, нейтралізації негативних наслідків і прискорення реалізації переваг від лібералізації торговельних режимів: сприяння експорту з метою розширення зовнішніх ринків збуту для українських експортерів молокопродукції; стимулювання внутрішнього попиту на молоко і молокопродукти; підвищення конкурентоспроможності вітчизняних виробників молока і молокопродуктів на основі підвищення якості й безпеки продукції за рахунок впровадження міжнародних стандартів якості; забезпечення конкурентоспроможності вітчизняних товаровиробників на внутрішніх і зовнішніх ринках відповідно до дієвих заходів державної підтримки змішаних сільськогосподарських підприємств – виробників молока з метою залучення приватних інвестицій для їх розвитку; уникнення негативних впливів на особисті селянські господарства на ґрунті розвитку обслуговуючої та збутової кооперації, формування відповідної інфраструктури, фінансової підтримки процесу трансформації товарних особистих селянських господарств у малі суб’єкти агробізнесу – виробників молока; сприяння розвитку сільської місцевості, активне використання переваг «зеленої скриньки» Світовою організацією торгівлі.