СУЧАСНИЙ СТАН ТА ТЕНДЕНЦІЇ РОЗВИТКУ Е-ТОРГІВЛІ В УКРАЇНІ
DOI:
https://doi.org/10.31891/2307-5740-2024-326-59Ключові слова:
торгівля, електронна торгівля, електронна комерція, онлайн-продажі, маркетинг, цифровізація, глобальна конкуренціяАнотація
У статті проаналізовані підходи науковців до визначення сутності електронної торгівлі, відмінності категорій «електронна комерція» та «е-торгівля». Визначено передумови та прослідковано еволюцію розвитку електронного бізнесу та е-торгівлі у світовій економіці. Охарактеризовано етапи розроблення стандартів організації електронного обміну даними між компаніями (EDI). Визначено базові організаційно-економічні моделі електронної комерції та визначено місце е-торгівлі в системи електронної комерції. Розглянуто специфіку електронної торгівлі як джерела конкурентних переваг для виробника, продавця та ринкових партнерів. Наведено відмінності між традиційною торгівлею та е-торгівлею. Визначено обмеження та перешкоди, пов’язані з функціонуванням електронної комерції та е-торгівлі. В результаті дослідження виявлено, що новим етапом розвитку е-торгівлі є розвиток, що базується на принципах сучасного цифрового маркетингу і дозволяє виводити товари і послуги на ринок за допомогою онлайн-продажів, забезпечивши лідерство, стійкість розвитку та високу конкурентоспроможність в умовах глобальної конкуренції. Виявлено ключові тенденції розвитку електронної торгівлі у світі і в Україні, що дозволило надати рекомендації щодо удосконалення систем онлайн-продажу. Визначено ключові переваги для покупців і продавців, які працюють через віртуальні торгові платформи.