ФОРМУВАННЯ СТРАТЕГІЇ ПАСАЖИРСЬКИХ ПЕРЕВЕВЗЕНЬ НА ЗАСАДАХ КЛІЄНТООРІЄНТОВАНОСТІ ТА ЦИФРОВІЗАЦІЇ ТРАНСПОРТНОЇ ГАЛУЗІ УКРАЇНИ
DOI:
https://doi.org/10.31891/2307-5740-2024-332-40Ключові слова:
цифровізація, діджиталізація, цифрова трансформація, Індустрія 4.0, транспорт, транспортна система, пасажирські перевезення, клієнтоорієнтованість, муніципальний транспорт, стратегія, стратегія розвитку, стратегічне управління, клатерний аналіз, економіко-математичне моделюванняАнотація
У статті розглянуті питання щодо структури та важливості транспортної системи України. Проведено аналіз індексу ефективності логістики, що дозволяє сформувати перспективні вектори розвитку галузі шляхом групування за показниками країн. За результатами проведеного кластерного аналізу сформовано чотири групи європейських країн, відповідно чого визначено, що транспортна галузь України та аналізованих європейських країн має певну схожість, що спричинена, перш за все, вдалим географічним розташуванням та ідентичність характеристик транспортної інфраструктури. Встановлено, що транспортні перевезення є вкрай важливими не лише на рівні країни, а й на рівні окремого громадянина, тож перевезенню пасажирів приділено особливу увагу. Для аналізу транспортних перевезень пасажирів було обрано комунальне підприємство «Київпастранс», що є одним з найбільших в Києві та Україні, основним напрямом діяльності якого є перевозка пасажирів в місті Київ. Для визначення впливу та вагомості різних показників на чистий дохід від реалізації послуг КП «Київпастранс» (результуючий показник) застосовано методи економіко-математичного моделювання. Доведено, що модель є статистично достовірною і може використовуватися для аналізу впливу факторів на ефективність функціонування муніципального транспорту у м. Київ. Аналіз лінійної регресійної моделі показав, що найбільший вплив на чистий дохід від реалізації продукції має кількість пасажирів та вартість транспортних засобів. Інші фактори (інвестиції в оновлення транспортних засобів та рентабельність пасажирських перевезень) не мають достатнього впливу, що підтверджено за допомогою методів економіко-математичного моделювання. Побудовано матрицю стратегій розвитку підвищення якості надання транспортних послуг, що ґрунтується на прямій взаємозалежності рівня цифровізації системи управляння транспортним підприємством та оцінкою рівня задоволеності клієнтів, створена на основі проведеного анкетування серед мешканців міста Києва.