ІНТЕРНАЦІОНАЛІЗАЦІЯ ЛАНЦЮГІВ ПОСТАЧАННЯ ВІТЧИЗНЯНОЇ АГРАРНОЇ ПРОДУКЦІЇ В ТУРБУЛЕНТНОМУ СЕРЕДОВИЩІ

Автор(и)

  • Олександр САДОВНИК Київський національний економічний університет імені Вадима Гетьмана Автор https://orcid.org/0000-0002-0865-1161
  • Сергій ІВАЩЕНКО Київський національний економічний університет імені Вадима Гетьмана Автор https://orcid.org/0009-0008-4169-5378

DOI:

https://doi.org/10.31891/2307-5740-2025-346-5-25

Ключові слова:

інтернаціоналізація, ланцюги постачання, агробізнес, аграрний ринок, ризики, турбулентність, логістика

Анотація

Розглянуто сутності інтернаціоналізації, як процесу розширення економічної діяльності та стратегічна відповідь на обмеження внутрішнього ринку, загрози політичної або економічної дестабілізації, зміни споживчого попиту та логістичні виклики.  Наведено першоджерела розвитку інтернаціоналізації ланцюгів постачання до яких відносяться транснаціональні корпорації, до складу яких входять підприємства, що розташовані в двох або більше країнах, пов'язані між собою відносинами власності та здійснюють значний вплив на розвиток галузевих відносин.  Встановлено, що з початку війни росії проти України ланцюги постачання вітчизняної аграрної продукції зазнали істотних логістичних перепон, які матеріалізувалися у вигляді  блокування основних морських портів, перевантаження альтернативних коридорів, зростання логістичних витрат порівняно з довоєнним рівнем, недостатньої пропускної здатності прикордонної інфраструктури та обмеженнями на перевезення певних вантажів транзитом через окремі країни. Розглянуто напрями подолання вразливості аграрних ринків та ланцюгів постачання, зокрема розбудову нових стійких логістичних маршрутів, інтернаціоналізація діяльності аграрних підприємств України, залучення міжнародних партнерів та інвестицій. Запропоновано сім напрямів реагування інтернаціоналізації для зниження ризиків, зокрема диверсифікацію ринків збуту, логістичну диверсифікацію та побудову транскордонної інфраструктури, інтернаціоналізацію стратегічних функцій, участь у глобальних мережах виробництва та збуту, залучення іноземних партнерів та створення спільних підприємств, цифрову інтернаціоналізацію та використання e-commerce платформ, інституційну підтримку та міжнародне співробітництво.

Завантаження

Опубліковано

16.10.2025

Як цитувати

САДОВНИК, О., & ІВАЩЕНКО, С. (2025). ІНТЕРНАЦІОНАЛІЗАЦІЯ ЛАНЦЮГІВ ПОСТАЧАННЯ ВІТЧИЗНЯНОЇ АГРАРНОЇ ПРОДУКЦІЇ В ТУРБУЛЕНТНОМУ СЕРЕДОВИЩІ. Herald of Khmelnytskyi National University. Economic Sciences, 346(5), 176-183. https://doi.org/10.31891/2307-5740-2025-346-5-25