КОНЦЕПЦІЯ ФОРМУВАННЯ ЛЮДСЬКОГО КАПІТАЛУ НА ПІДПРИЄМСТВАХ ТОРГІВЛІ В ПАРАДИГМІ ІНДУСТРІЇ 5.0

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.31891/2307-5740-2025-346-5-16

Ключові слова:

людський капітал, персонал, підприємство торгівлі, людиноцентричність, адаптація, Індустрія 5.0, цифровізація, сталий розвиток, механізм

Анотація

У статті доведено ключову роль людського капіталу та зазначено, що саме людина як носій цінностей, знань, досвіду та потенціалу є основою, партнером усіх управлінських, освітніх, технологічних та організаційних процесів. Зазначено, що Індустрія 5.0 впливає на зміну вимог до кваліфікації працівників, формуються нові моделі мотивації, зростає роль емоційного інтелекту, адаптивності та здатності до міждисциплінарної взаємодії. Доведена роль підприємств торгівлі в глобальних ланцюгах постачання та зазначено, що ефективність їх функціонування дедалі більше залежить від якості, адаптивності та інноваційного потенціалу людського капіталу. В умовах економічної нестабільності, воєнних дій, порушення ланцюгів постачання, цифрових трансформацій саме людський капітал виступає ключовим джерелом організаційної гнучкості, адаптивності та стійкості підприємств торгівлі. Систематизовано принципи формування людського капіталу на підприємствах торгівлі, до яких віднесено стратегічність, інвестиційність, інноваційність, безперервність, адаптивність, гнучкість, мотиваційну синергія, цифровізацію. Зазначені принципи є підґрунтям при розробці ефективного механізму управління людським капіталом підприємств торгівлі, що дозволяє розвивати, мотивувати та утримувати талановитих співробітників, забезпечуючи досягнення стратегічних цілей. Узагальнено та запропоновано сучасні інструменти формування людського капіталу на підприємствах торгівлі в умовах Індустрії 5.0. До таких віднесено персоналізоване навчання та розвиток, цифрові механізми управління, розвиток емоційного інтелекту та soft skills, інтеграція зі стратегіями щодо сталого розвитку. Вони є мультифункціональними механізмами, впровадження яких сприяє успішному стратегічному розвитку підприємств торгівлі із залученням висококваліфікованого персоналу.

Завантаження

Опубліковано

16.10.2025

Як цитувати

ШКУРЕНКО, О. (2025). КОНЦЕПЦІЯ ФОРМУВАННЯ ЛЮДСЬКОГО КАПІТАЛУ НА ПІДПРИЄМСТВАХ ТОРГІВЛІ В ПАРАДИГМІ ІНДУСТРІЇ 5.0. Herald of Khmelnytskyi National University. Economic Sciences, 346(5), 113-118. https://doi.org/10.31891/2307-5740-2025-346-5-16