НОРМАТИВНО-ПРАВОВЕ РЕГУЛЮВАННЯ СИСТЕМИ КОМПЛАЄНС: СВІТОВИЙ ДОСВІД ТА ВІТЧИЗНЯНА ПРАКТИКА

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.31891/2307-5740-2024-334-17

Ключові слова:

комплаєн, ситема комплаєнс, комплаєнс-менеджер, комплаєнс-ризик, нормативно-правове регулювання системи комплаєнс, міжнародне регулювання системи комплаєнс

Анотація

У статті проаналізовано нормативно-правове регулювання системи комплаєнс у вітчизняному законодавстві та визначено особливості його міжнародного регулювання. Встановлено, що серед вітчизняних респондентів, які впроваджують систему комплаєнс у практичні діяльність 60,71 % застосовують лише вимоги вітчизняного законодавства, 24,43 % – вимоги Закону США «Про протидію корупції за кордоном», 14,29 % – вимоги Закону Великої Британії «Про боротьбу з хабарництвом». Встановлено, що термін «комплаєнс» набуває все більшого застосування вітчизняними бізнес-структурами і відповідно знаходить відображення у різних системах українського законодавства. Вперше цей термін з’явився у вітчизняному законодавстві в Постанові Правління Національного банку України «Про схвалення Методичних рекомендацій щодо вдосконалення корпоративного управління в банках України». Згодом Положенням «Про організацію управління системами ризиків у банках України та банківських групах» Національний банк України визначив термін комплаєнс-ризик у вітчизняному законодавстві. Також термін комплаєнс знаходить своє трактування у Законі України «Про ринки капіталу та організовані товарні ринки» у контексті товарних ринків, Законі України «Про фінансові послуги та фінансові компанії» комплаєнс у сфері фінансових послуг, законі України «Про страхування» у сфері страхування.

У «Національній стратегії доходів до 2030 року» визначено ряд заходів для підвищення рівня дотримання податкового законодавства шляхом впровадження системи управління податковими ризиками, тобто комплаєнс-ризиками на основі Концепції системи управління ризиками. Організацією економічного співробітництва та розвитку й Міжнародним валютним фондом було створено низку методологічних та роз'яснювальних матеріалів, призначених для застосування податкового комплаєнсу податковими адміністраціями. Для суб’єктів підприємницької діяльності застосування системи комплаєнс містить рекомендаційний характер, що супроводжується відсутністю єдиного нормативно-правового регулювання системи відповідностей. На офіційному сайті Дія.Бізнес для малого і середнього бізнесу запропоновано ряд інструментів комплаєнсу, які мають рекомендаційний характер, а саме антикорупційна політика, кодекс етики/поведінки, політика закупівель та перевірки третіх осіб.

Завантаження

Опубліковано

26.09.2024

Як цитувати

БОБЕРСЬКИЙ, О. (2024). НОРМАТИВНО-ПРАВОВЕ РЕГУЛЮВАННЯ СИСТЕМИ КОМПЛАЄНС: СВІТОВИЙ ДОСВІД ТА ВІТЧИЗНЯНА ПРАКТИКА. Herald of Khmelnytskyi National University. Economic Sciences, 334(5), 121-127. https://doi.org/10.31891/2307-5740-2024-334-17