ДОСЛІДЖЕННЯ МОДЕЛІ СОЦІАЛЬНОГО ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ В КОНТЕКСТІ ВИВЧЕННЯ МАКРОСЕРЕДОВИЩА МАРКЕТИНГУ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.31891/2307-5740-2025-344-4-25

Ключові слова:

модель соціального забезпечення, маркетингове середовище, мінімальна пенсія, мінімальна заробітна плата, сегмент ринку, маркетингова стратегія

Анотація

У статті розглядається вплив соціального забезпечення на формування купівельної спроможності споживачів. Зроблено акценти на  економічній складовій макросередовища маркетингу, що відіграє ключову роль у формуванні споживчої поведінки населення, особливо в умовах політичної нестабільності та військового стану в Україні. Зокрема, увагу зосереджено на найбільш вразливому сегменті ринку споживачів  — громадянах, які отримують мінімальні соціальні виплати. Розраховано, що мінімальну пенсію, або мінімальну заробітну плату в Україні отримують близько 16,5% дорослого населення країни. У роботі також здійснено теоретичний аналіз класичних моделей соціального забезпечення, а саме: ліберальну, консервативну, соціал-демократичну, середземноморську та постсоціалістичну. Охарактеризовано риси моделей та наведено приклади країн, де ці моделі взяті за основу при формуванні політики соціальних гарантій населення. Визначено, що за такого великого відсотку населення із мінімальними доходами в країні, соціальні гарантії є основою для визначення цінової політики підприємств для цього споживчого сегменту ринку. Здійснено порівняльний аналіз України та Угорщини, як країн віднесених до однієї групи постсоціалістичної моделі соціального забезпечення,, але із  відмінним підходом до  реалізації принципів соціального захисту. Отримані нами результати дослідження підтверджують критично низький рівень соціальних виплат в Україні. Встановлено, що для покриття базових витрат на продукти, комунальні послуги та медичне обслуговування таких коштів недостатньо при мінімальній пенсії і заробітній платі населення. Тому, нами акцентовано необхідність у  перегляді маркетингових стратегій вітчизняного бізнесу в умовах війни. Варто змінити маркетингову програму розвитку як у ціновому, так і продуктовому аспектах. Пропонуємо  зробити більшу орієнтацією на економічно найменш забезпечений сегмент населення, який складає шосту частину дорослого населення країни. Запропоновано враховувати міжнародний досвід у трансформації моделі соціального забезпечення та розробляти маркетингові програми, що відповідають новим соціальним реаліям. Сформульовано практичні рекомендації для бізнесу через маркетингове планування доступних  товарів і послуг для людей із низьким доходом.

Завантаження

Опубліковано

28.08.2025

Як цитувати

ХРУПОВИЧ, С., МАЗУР, О., & СЛИВЯК, А. (2025). ДОСЛІДЖЕННЯ МОДЕЛІ СОЦІАЛЬНОГО ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ В КОНТЕКСТІ ВИВЧЕННЯ МАКРОСЕРЕДОВИЩА МАРКЕТИНГУ. Herald of Khmelnytskyi National University. Economic Sciences, 344(4), 191-196. https://doi.org/10.31891/2307-5740-2025-344-4-25