ОСОБЛИВОСТІ ТА РОЛЬ МАРКЕТИНГУ АГРАРНИХ ПІДПРИЄМСТВ В КОНТЕКСТІ ЇХ КОНКУРЕНТНОГО РОЗВИТКУ
DOI:
https://doi.org/10.31891/2307-5740-2024-330-69Ключові слова:
аграрні підприємства, конкурентний розвиток, маркетинг аграрних підприємств, агромаркетин, агропродовольча продукціяАнотація
Проведене дослідження визначає важливі аспекти ролі маркетингу в діяльності аграрних підприємств в умовах зростаючої конкуренції. Аграрний маркетинг розглядається як система управління діяльністю аграрних компаній, що забезпечує регулювання ринкових процесів та вивчення аграрного ринку, формує умови для визначення потреб споживачів та можливостей їхнього задоволення в умовах сучасних викликів. Визначено етапи розвитку аграрного маркетингу, починаючи від процесів агроіндустріалізації. Досліджено, що в процесі еволюції змінюється розуміння сільськогосподарського маркетингу, у зв’язку із певними інституційними і технічними обмеженнями аграрної сфери, її обмеженими можливостями для управління комплексом маркетингу. В умовах сучасності маркетинг є провідною концепцією у формуванні взаємозв’язків між виробниками та споживачами сільськогосподарської продукції. Визначено, що у науковій літературі існують різноманітні трактування маркетингу у аграрній сфері, такі як «маркетинг у сільському господарстві», «агромаркетинг», «маркетинг в агропромисловій сфері». Узагальнено наукові підходи до розуміння дефініції «аграрний маркетинг» та виокремлено: виробничий, функціональний, системний та результативний підходи з конкретизацією дослідників щодо кожного підходу. Обгрунтовано, що аграрний маркетинг в силу специфіки сільськогосподарської галузі є більш складним у порівнянні з іншими видами маркетингу та виокремлено особивості та ключові виклики для аграрної сфери, що впливають на практичну реалізацію аграрного марктеингу. Проведено узагальнення існуючих наукових підходів до класифікації функцій агромаркетингу та доповнено новими функціями агромарктеингу, які актуалізовані під час війни: комунікаційна, адаптивна, соціальна. Обгрунтовано основне призначення агромаркетингу в умовах сьогодення, що полягає у побудові оптимальної системи товароруху та позиціонуванні виробленої продукції як на внутрішньому так і на міжнародних ринках.