ДИЗАЙН-МИСЛЕННЯ ТА ЦИФРОВЕ ПІДПРИЄМНИЦТВО: ІННОВАЦІЙНІ ПІДХОДИ ДО БІЗНЕС-ПЛАНУВАННЯ В ЕПОХУ ЦИФРОВІЗАЦІЇ
DOI:
https://doi.org/10.31891/2307-5740-2024-330-51Ключові слова:
дизайн-мислення, цифрова економіка, цифрове підприємництво, інновації, бізнес-планування, бізнес-модель, бізнес-процеси, цифровізаціяАнотація
Статтю присвячено питанням концептуального обґрунтування застосування дизайн-мислення у цифровому підприємництві як інноваційного підходу до бізнес-планування в епоху цифровізації. Окреслено ключові особливості цифрових трансформацій, що визначають нові вимоги до здійснення підприємницької діяльності, стратегічного планування й реалізації підприємницьких ідей. Охарактеризовано основні матеріальні та нематеріальні переваги, що надає цифровізація підприємництву й управлінню веденням бізнесу. Проведено аналіз наукової категорії «дизайн-мислення» та визначено концептуальні виміри його дослідження, що охоплюють еволюцію поняття від моменту першого застосування до сучасної людиноцентричної парадигми. Представлено авторське бачення інтеграції принципів та методології дизайн-мислення у процеси бізнес-планування при розробці цифрових стартапів, а також побудові асинхронних моделей створення споживчої цінності. Сформульовано типову схему (фреймворк) застосування дизайн-мислення при здійсненні бізнес-планування в цифрову епоху. Обґрунтовано ключові перешкоди на шляху застосування дизайн-мислення у сучасному підприємництві, зокрема через нерозвиненість особистісних навичок керівників та управлінців, що сприяють правильній інтеграції дизайн-мислення в екосистему бізнес-планування підприємств.