ТЕОРЕТИЧНИЙ БАЗИС ОЦІНЮВАННЯ КОНКУРЕНТОСПРОМОЖНОСТІ ПІДПРИЄМСТВА
DOI:
https://doi.org/10.31891/2307-5740-2024-330-45Ключові слова:
конкуренція, конкурентоспроможність підприємства, суб’єктивні методи, об’єктивні методи, якісні методи, кількісні методиАнотація
Конкурентоспроможність підприємства є багатогранним поняттям, що включає здатність підприємства ефективно конкурувати на ринку, задовольняти потреби споживачів та забезпечувати довгострокову стійкість. Розвиток конкуренції є невід'ємною частиною економічного життя та господарського процесу, у статті виокремлено етапи розвитку конкуренції, зокрема: 1) етап докапіталістичної конкуренції, 2) етап досконалої конкуренції, 3) етап монополістичної конкуренції, 4) етап сучасної конкуренції. У статті досліджено сутність понять «конкурентоспроможність» та «конкурентоспроможність підприємства». На нашу думку, конкурентоспроможність – це здатність об’єкту дослідження (підприємства, товару та / або послуги, країни тощо) зберігати та зміцнювати своє позиціонування на ринку порівняно з конкурентами. Дослідження теоретичного базису конкурентоспроможності підприємства та методів їх оцінювання є важливим для розуміння основних факторів, що впливають на здатність підприємства ефективно конкурувати на ринку. Використання різних методів оцінювання дозволяє підприємствам виявити свої сильні та слабкі сторони, оцінити конкурентне середовище та розробити ефективні стратегії для забезпечення довгострокової стійкості та конкурентних переваг. Методи оцінювання конкурентоспроможності поділяються в залежності від певних параметрів, зокрема суб’єктивні та об’єктивні, якісні та кількісні. Суб’єктивні методи базуються на експертних оцінках та думках спеціалістів, керівників або інших зацікавлених осіб. Об’єктивні методи базуються на фактичних даних і показниках, які можна виміряти і перевірити. Якісні методи зосереджуються на аналізі нематеріальних аспектів діяльності підприємства. Кількісні методи використовують числові показники для оцінки конкурентоспроможності підприємства.