ТЕОРЕТИЧНІ АСПЕКТИ УПРАВЛІННЯ МАРКЕТИНГОВОЮ ДІЯЛЬНІСТЮ ПІДПРИЄМСТВА
DOI:
https://doi.org/10.31891/2307-5740-2024-330-43Ключові слова:
маркетинг, управління маркетингом, концепції маркетингу, менеджментАнотація
У статті досліджено поняття «маркетинг» та «управління маркетингом», проаналізовано основні концепції маркетингу та визначено взаємозв’язок між маркетингом і менеджментом на підприємстві. Це дослідження спрямоване на надання глибокого розуміння ключових аспектів маркетингової діяльності та їх інтеграції з загальними управлінськими процесами для досягнення стійкого комерційного успіху. У науковій літературі наведено різні визначення до розуміння сутності «маркетинг». З наведених визначень можна виділити певні підходи, до яких належать: функціональний підхід, процесний підхід, соціально-управлінський підхід, підприємницький підхід, стратегічний підхід, поведінковий підхід та соціальний підхід. На нашу думку, під маркетингом варто розуміти складний і багатогранний процес, що включає вивчення ринку, розробку продуктів, встановлення цін, організацію розподілу і просування з метою задоволення потреб споживачів і досягнення цілей підприємства. Розвиток маркетингу здійснювався у межах концепцій маркетингу, зокрема: удосконалення виробництва; удосконалення товару; інтенсифікація зусиль; класичного маркетингу; маркетингу відносин; маркетингу угод; стратегічного маркетингу; макси-маркетингу; мега-маркетингу. Дослідження сутності поняття «управління маркетингом», дозволяє виокремити наступні підходи, зокрема: функціональний підхід, процесний підхід, організаційний підхід, системний підхід, адаптаційний підхід та інтерактивний підхід. На нашу думку, під управлінням маркетингом слід розуміти процес планування, аналізу, реалізації та контролю маркетингової діяльності підприємства з метою досягнення його стратегічних цілей. Маркетинг і менеджмент та їх взаємозв’язок відіграє ключову роль у забезпеченні успіху підприємства. Ефективна інтеграція маркетингових стратегій з управлінськими процесами дозволяє підприємствам адаптуватися до ринкових умов, задовольняти потреби клієнтів та досягати своїх бізнес-цілей.