ДОСЛІДЖЕННЯ РОЗВИТКУ БІЗНЕС-МОДЕЛЕЙ: ПІДХОДИ, СТРАТЕГІЇ ТА ВИКЛИКИ

Автор(и)

  • Олександра КАНОВА Харківський національний економічний університет імені Семена Кузнеця Автор https://orcid.org/0000-0002-0101-053X
  • Катерина КРИВОБОК Харківський національний економічний університет імені Семена Кузнеця Автор https://orcid.org/0000-0002-6889-0041
  • Ольга МИРОНОВА Харківський національний економічний університет імені Семена Кузнеця Автор https://orcid.org/0000-0002-3188-2881

DOI:

https://doi.org/10.31891/2307-5740-2025-340-84

Ключові слова:

бізнес-модель, інновація бізнес-моделі, розвиток бізнес-моделі, стійкість, стратегія

Анотація

Стаття присвячена дослідженню різних стратегій і підходів до розвитку бізнес-моделі організації, підкреслюючи її роль у підвищенні організаційної адаптивності, конкурентоспроможності та довгострокової стійкості.

У роботі акцентовано увагу на важливості розвитку та вдосконалення бізнес-моделі для досягнення стійкого успіху організації в умовах динамічного ринку. Окреслено основні фактори, що визначають потребу в постійній інновації бізнес-моделей, зокрема вплив зовнішнього середовища, зумовлений швидкими технологічними інноваціями, змінами споживчих вподобань, економічною волатильністю та зростаючою конкуренцією.

Охарактеризовано основні підходи до розвитку бізнес-моделей залежно від стратегічного фокусу підприємства (протидія спаду чи негативним змінам в галузі або прагнення до проривного зростання) та напрямку трансформації (трансформація основного виду діяльності або вихід за її межі). У межах цих підходів підприємства поділяються на трансформаторів (reinventors), бунтарів (mavericks), адаптерів (adapters) та авантюристів (adventurers).

Розглянуто форми інновації бізнес-моделі: стартап, трансформація, диверсифікація та придбання, кожна з яких передбачає різний ступінь змін в бізнес-моделі.

Визначено критерії, за якими інновація бізнес-моделі може бути класифікована як стійка, або така, що сприяє сталому розвитку. Узагальнено популярні стратегії інновації бізнес-моделей: інтеграція, заміна, розширення, виокремлення, виключення, оптимізація, перенесення. Для кожної стратегії визначено можливості та виклики. Окреслено типові напрями розвитку бізнес-моделі підприємства через зазначені стратегії.

Визначено внутрішні та зовнішні фактори, які мають бути враховані при аналізі, що передує інновації бізнес-моделі підприємства. У статті підкреслюється, що стійкі бізнес-моделі об’єднують технологічні, соціальні та екологічні фактори для забезпечення довгострокового успіху. Інновації, орієнтовані на сталий розвиток, відіграють ключову роль у досягненні як економічного успіху, так і позитивного впливу на суспільство.

Завантаження

Опубліковано

27.03.2025

Як цитувати

КАНОВА, О., КРИВОБОК, К., & МИРОНОВА, О. (2025). ДОСЛІДЖЕННЯ РОЗВИТКУ БІЗНЕС-МОДЕЛЕЙ: ПІДХОДИ, СТРАТЕГІЇ ТА ВИКЛИКИ. Herald of Khmelnytskyi National University. Economic Sciences, 340(2), 528-532. https://doi.org/10.31891/2307-5740-2025-340-84