ТЕОРІЯ ГЕНЕРАЦІЙ ЯК ОСНОВА ФОРМУВАННЯ ЕФЕКТИВНОГО МОТИВАЦІЙНОГО МЕХАНІЗМУ В ОРГАНІЗАЦІЙНІЙ КУЛЬТУРІ ПІДПРИЄМСТВА
DOI:
https://doi.org/10.31891/2307-5740-2022-308-4-13Ключові слова:
теорія поколінь, покоління, мотивація, мотиваційний механізм, організаційна культураАнотація
У роботі розглянуто теорію поколінь як провідний чинник формування мотиваційного механізму в організаційній культурі, оскільки будь-яка організація намагається згуртувати працівників довкола певних цінностей, принципів та настанов, що можуть бути як спільними, так і кардинально різними для окремих поколінь.
Метою статті є обґрунтування доцільності залучення теорії поколінь до формування мотиваційного механізму в організаційній культурі підприємства. Розглянуто теорію поколінь Н. Гоува і В. Штрауса з огляду на те, що віковий склад організації є важливим чинником для побудови ефективного механізму мотивації в організаційній культурі. Представлені етапи формування теорії поколінь, подано періодизацію відповідно до чотирьох різних типів епохи. Схарактеризовано чотири періоди циклу перетворень, через які проходить кожне покоління, а також чотири види архетипів поколінь. Зазначено, що цикли архетипів повторюються з покоління в покоління, визначено принцип циклічності. Для розглянутих п’яти типів поколінь за умовною періодизацією 20–22 років подано узагальнену характеристику кожного з них, зокрема в українському вимірі, а саме з огляду на події, що сформували світогляд того чи іншого покоління і вплинули на їх активність протягом життя. На підставі статистичних даних визначено кількісні характеристики працюючого населення України. З’ясовано кількість працюючого населення України, що належить до різних вікових груп. Зазначені чинники, що впливають на кількісний склад працівників, що належать до різних вікових груп.
Поряд з поколінням Х та Y докладно розглянуто наймолодше вікове нове покоління, яке лише частково приступило до трудової діяльності й частка якого на ринку праці щороку збільшуватиметься. Визначено інструменти забезпечення результативності роботи нове покоління. Крім того, зазначено, що різноманітні теорії мотивації мають бути використані для формування ефективного механізму мотивації в організації з обов’язковим урахуванням теорії поколінь для подальшого практичного застосування.