ТЕОРЕТИКО-ПРАКТИЧНІ АСПЕКТИ ЗАСТОСУВАННЯ ІНСТРУМЕНТАРІЮ АНТИКРИЗОВОГО УПРАВЛІННЯ В УМОВАХ НЕВИЗНАЧЕНОСТІ
DOI:
https://doi.org/10.31891/2307-5740-2024-328-47Ключові слова:
антикризові заходи, антикризова стратегія, бізнес-система, інструменти антикризового управління, невизначеність, підприємство, системний підхідАнотація
Стаття присвячена дослідженню особливостей застосування сучасних інструментів антикризового управління підприємством в умовах невизначеності. Доведено актуальність постановки та вирішення особливого дослідницького завдання щодо використання для кожного підприємства індивідуального набору ефективних інструментів антикризового управління та визначення закономірностей формування власної траєкторії у стратегії запобігання банкрутству та напрямків подальшого розвитку. Обґрунтовано підхід до завдань сучасного антикризового управління, як до ключового чинника формування підприємства – мікроекономічної системи, що саморозвивається. Акцентовано увагу на нелінійному характері розвитку підприємств з різкими трансформаціями в точках біфуркації, які можуть призвести до процесу руйнуванням компанії, або до її переходу на більш високий рівень організації. Підкреслено важливість застосування аналітичного інструментарію гомеостатики для класифікації перехідних періодів у бізнес-системі. Розглянуто трансформацію системи антикризового управління з погляду системного підходу до стійкості підприємства. Виділено сукупність проблем антикризового управління з подолання «кризових точок» у діловому циклі підприємства. Представлено алгоритм управління організацією в умовах кризи шляхом збалансування рівнів керованості та адаптивності бізнес-системи. Згруповано інструменти відповідно до етапів процесу антикризового управління. Наголошено на необхідності застосування інструментів та методів превентивного антикризового управління. Сформульовано умови та обмеження розробки антикризових заходів, обґрунтовано вибір інструментів антикризового управління. Визначено цілі реалізації антикризової стратегії та виділені базові положення стратегічного плану як інструменту запобігання кризі та банкрутству підприємства.