СТРАТЕГУВАННЯ ЯК ІНСТРУМЕНТ ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ ЕФЕКТИВНОГО ФУНКЦІОНУВАННЯ ПІДПРИЄМСТВА
DOI:
https://doi.org/10.31891/2307-5740-2023-314-1-35Ключові слова:
стратегія, стратегічне управління, стратегування, інструменти стратегічного управління, стратегічний контрольАнотація
Реальний сектор економіки України на сьогодні характеризується кризовими явищами, що стримують темпи його відновлення. У зв’язку з цим орієнтація на короткострокові програми розвитку, відсутність або невірно обрана стратегія приводять лише до локалізації втрат та до зниження ефективності діяльності підприємств у довгостроковій перспективі. У свою чергу це зумовлює необхідність здійснення стратегічного управління, що надає можливість підприємствам забезпечити економічне зростання та вийти з кризового стану.
У статті представлені напрацювання у сфері стратегічного управління, висвітлено методологічні проблеми стратегування. Розглянуто теоретичні підходи формування стратегій підприємства. Встановлено, що процес стратегічного управління в Україні потребує використання сучасних технологій та інструментів. Саме тому з’являється необхідність поглиблення досліджень теоретико-методологічних основ стратегічного управління на всіх рівнях. Обґрунтовується необхідність застосування системи стратегування як інструменту мобілізації внутрішніх резервів з урахуванням зовнішніх факторів, формування та реалізація стратегій, сприяння розвитку підприємства у довгостроковій перспективі. За допомогою розгляду етапів процесу та інструментів стратегування можна зробити висновок про відповідність обраної стратегії цілям, можливостям та вимогам зовнішнього середовища підприємства.
Для характеристики реальних (вихідних) стратегічних процесів, що відбуваються на підприємствах, необхідно враховувати особливості різних типів підприємств, їх галузеву приналежність та конкурентний статус. Вихідні стратегічні процеси визначають індивідуальність стратегічного вибору бізнес-процесів для подальшої їх оптимізації, сформовані критерії їх вибору.
Своєчасне виявлення проблем та здійснення заходів щодо коригування процесу чи змісту реалізації стратегій, перегляду цілей, неможливо без застосування стратегічного контролю, ключовим елементом якого є система показників. Ця система повинна містити індикатори, що є контрольними точками для оцінки ефективності реалізації стратегії на кожному етапі. Представлені показники контролю диференційовані за основними класифікаційними ознаками.