ВПРОВАДЖЕННЯ СИСТЕМИ TQM У ВІТЧИЗНЯНУ ПРАКТИКУ ПІДПРИЄМНИЦЬКИХ СТРУКТУР
DOI:
https://doi.org/10.31891/2307-5740-2023-316-2-40Ключові слова:
TQM, якість, конкурентоспроможність, підприємство, принципи TQMАнотація
У статті на основі теоретико-методологічного дослідження обґрунтовано доцільність застосування інноваційної системи загального управління якістю (TQM). Свою ефективність ця система довела у глобальному економічному просторі. Вона допомагає вирішити нагальні проблеми, які пов’язані зі збільшенням випуску високоякісної продукції, зацікавленості та вмотивованості співробітників, а також зробити управління виробництвом більш ефективним. Розглянуто досвід запровадження даної системи окремими країнами, зокрема, в Японії та в США. Наведено порівняння значень показників японських компаній до та після впровадження моделі TQM.
Зроблено висновок, що на сьогодні більшість вітчизняних підприємств управління якістю продукції здійснюють у відповідності до принципів ISO серії 9000. Стандарти ІSО базуються на технічних системах та процедурах, при цьому необов’язковим є залучення працівників та безперервне удосконалення. На відміну від цього система TQМ передбачає орієнтацію на філософію, концепції, інструменти і методологію, залучення усіх працівників, безперервне удосконалення якості. Досліджено можливість адаптування системи TQM у практику українських підприємств. За наявного ресурсного потенціалу це є можливим, але передусім для цього необхідно повністю переосмислити підхід до управління організацією, проводити тренінги щодо ознайомлення працюючих із системою TQM. На основі проведеного аналізу основних техніко-економічних показників ПП «Аграрна компанія 2004», запропоновано для підвищення ефективності його діяльності застосовувати ключові принципи TQM, які були розроблені відомим науковцем Е. Демінгом.