СУЧАСНИЙ СТАН, ПРОБЛЕМИ ТА ПЕРСПЕКТИВИ РОЗВИТКУ ВНУТРІШНЬОЇ ТОРГІВЛІ УКРАЇНИ
DOI:
https://doi.org/10.31891/2307-5740-2023-316-2-37Ключові слова:
внутрішня торгівля, оптова торгівля, роздрібна торгівля, продовольчі товари, непродовольчі товари, товарооборотАнотація
В статті розглянуто стан внутрішньої торгівлі України. Внутрішня торгівля України, як і будь-якої розвиненої держави, характеризується швидкою динамікою, реакцією на зміни ситуації в економіці країни, залежить від багатьох чинників. Показано, динаміку товарообороту внутрішньої торгівлі протягом 2019-2021 років та її структуру. Показник оптового товарообороту протягом досліджуваного періоду зріс з 2322,2 до 3153,2 млрд грн, тобто на 36 %. За цей же період роздрібний товарооборот збільшився на 32% – з 793,5 у 2019 році до 1044,5 у 2021 році. У структурі реалізованих товарів оптової торгівлі переважає імпортна продукція — від 56,7% у 2019 році до 52,4% у 2020 та 54,6% у 2021 році. Позитивний баланс утримується за рахунок продовольчих товарів, яких було реалізовано близько 90% вітчизняного виробництва.
Враховуючи сучасний стан нашої держави і те, що велика кількість підприємств припинили свою роботу у зв’язку з окупацією території або заподіяними руйнуваннями можна сказати, що частка імпортованої продукції буде зростати. В структурі реалізованих товарів роздрібної торгівлі переважає вітчизняна продукція, особливо це стосується продовольчої групи товарів, де на товари вироблені в Україні припадає 80% у 2019 році, 79,4% у 2020 та 77,6% у 2021 році. В умовах сьогодення на ринку України функціонує велика кількість торговельних посередників, що відмінні між собою як масштабами діяльності, так і організаційно-економічними формами, переліком виконуваних функцій, спеціалізацією тощо.
Внутрішня торгівля в Україні буде й в подальшому розвиватися в напрямі формування більш ефективних форм організації торговельної діяльності. Розвиток внутрішньої торгівлі неможливий без дієвого державного регулювання.