ЕКОЛОГІЗАЦІЯ ГОТЕЛЬНО-РЕСТОРАННОЇ СФЕРИ В КОНТЕКСТІ СТАЛОГО РОЗВИТКУ ТУРИЗМУ В УКРАЇНІ
DOI:
https://doi.org/10.31891/2307-5740-2023-316-2-23Ключові слова:
готельно-ресторанний бізнес, екологізація, інновації, еко-готелі, сталий розвиток, УкраїнаАнотація
В роботі досліджено проблеми та перспектив екологізації як інноваційної концепції розвитку готельно-ресторанної сфери. Проаналізовано сучасний стан та тенденції розвитку екологізації закладів туристичної інфраструктури в Україні та світі. Вивчено критерії та нормативно-правові засади діяльності еко-готелів. Встановлено основні причини та наслідки негативного впливу готельно-ресторанної сфери на навколишнє середовище. Охарактеризовано український та світовий досвід діяльності існуючих еко-готелів, проаналізовано їх проблеми та надано рекомендації щодо їх вирішення та успішного розвитку еко-готелів в Україні.
Сформульовано основні завдання, що визначають ефективну діяльність в еко-готельному бізнесі, зокрема: вибір найбільш перспективних цільових сегментів ринку еко-готелю та розробка орієнтованої на них стратегії; розробка та формування екологічного стилю, його правильне використання у внутрішніх та зовнішніх приміщеннях готелів та ресторанів; розробка чіткої та, відповідної до вимог ринку, програми позиціонування еко-готелю; інформування споживачів через рекламу та ЗМІ про показники позиціонування еко-готелю та ресторану; розробка пропозицій щодо формування та коригування позитивного іміджу еко-готелю та ресторану у свідомості споживачів. Обґрунтовано, що переорієнтація діючих готельних підприємств на “екологічні” може вирішувати кілька різнопланових та різнорівневих завдань одночасно: забезпечувати економію ресурсів на рівні підприємства; покращувати економічні показники за рахунок дотримання актуального тренду; сприяти розвитку туристичного кластера та формуванню екологічної інфраструктури в регіоні; просувати ідеї «зеленого» способу життя у суспільстві; формувати ринок екологічної продукції та послуг; підвищувати імідж регіону та країни.
За результатами дослідження виокремлено такі переваги еко-готелів: збереження природніх ресурсів; зниження водоспоживання; економія електроенергії; зниження витрат за енергоресурси; зниження витрат на матеріали, що зазнають вторинної переробки; залучення нових клієнтів за рахунок сприятливої екологічної ситуації; позитивне позиціонування ринку послуг; додаткова можливість реклами готелю; створення репутації для бренду та готелю як соціально-відповідальної компанії. Позиціонування готелю як еко-готель дає його власнику цілу низку конкурентних переваг, серед яких насамперед слід виділити можливість використання такого статусу в рекламних цілях, формування сприятливого для персоналу та гостей мікроклімату, підвищення показників завантаження номерного фонду. Обґрунтовано, що еко-готелі – це перспективні готелі, які призначені підтримувати стан природного середовища, виховувати в суспільстві екологічну свідомість та відповідальність, а їхні постояльці можуть отримати здоровий відпочинок у гармонії з природою.