ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ СТІЙКОСТІ ПУБЛІЧНИХ ФІНАНСІВ В УМОВАХ СОЦІАЛЬНО-ЕКОНОМІЧНОЇ НЕСТАБІЛЬНОСТІ
DOI:
https://doi.org/10.31891/2307-5740-2023-316-2-9Ключові слова:
публічні фінанси, фінансова система, бюджет, стійкість, державні фінансиАнотація
Метою статті є дослідження та оцінка стійкості публічних фінансів як складової фінансової системи держави в умовах нестабільності. Раннє виявлення загроз стабільності економічного розвитку та своєчасного попередження кризових ситуацій є однією з найважливіших довгострокових цілей економічної політики уряду будь-якої країни. Розглянуто теоретичні аспекти системи публічних фінансів, а саме: їх сутність, функції та структура, а також сучасна система публічних фінансів України, її структура та складові ланки. Публічні фінанси є ключовою складовою фінансової системи України, які володіють більше половини усіх фінансових ресурсів та включають в себе різноманітні фінансові інститути, які реалізують функції держави. Забезпечення публічних фінансів – це інституційний процес, який полягає у здійсненні структурних перетворень їх складових для забезпечення ефективного накопичення та розподілу державних фінансових ресурсів відповідно до пріоритетів соціально-економічного розвитку країни. Розкрито практичні аспекти застосування сучасного інструментарію оцінювання стійкості публічних фінансів в умовах України. Наведено еволюцію підходів до визначення поняття “стійкість”. Багатофункціональність публічних фінансів зумовлює їх розгалужену структуру, головною складовою котрої є Державний бюджет.
У статті проведено аналіз виконання Державного бюджету України за дев’ять років (2013-2021 рр.), як ключової складової публічних фінансів і одного з критеріїв їх стійкості, визначено рівень бюджетного дефіциту та його частина в ВВП. Показано, що показники бюджету майже відповідають європейським критеріям стійкості системи публічних фінансів. Проявом нестійкості фінансової позиції держави, як правило, є необмежене зростання відносної величини державного боргу (не більше 60% ВВП). Неминучим наслідком нестійкості публічних фінансів є гіперінфляція та/або відмова держави від обслуговування своїх зобов’язань (дефолт). За розрахунками отримано, що рівень державного боргу тільки в 2019 р. і 2021 р. відповідав цим вимогам. Необхідність дотримання співвідношення державного боргу і ВВП на постійному рівні для забезпечення фінансової стійкості аргументується тим, що сума державного боргу, яка постійно зростає невдовзі може досягти певного ліміту, який буде сприйматися як поріг платоспроможності.