ТРАНСФОРМАЦІЯ БІЗНЕС-МОДЕЛЕЙ ПІДПРИЄМСТВ В УМОВАХ ВІЙНИ
DOI:
https://doi.org/10.31891/2307-5740-2024-326-49Ключові слова:
бізнес-модель, війна, сегменти споживачів, ціннісна пропозиція, доходи, витратиАнотація
Метою даного дослідження є визначення впливу змін мікро та макросередовища на бізнес під час повномасштабної війни та напрямків модифікації бізнес-моделей, що забезпечують виживання та розвиток підприємницьких структур. Методологічною базою дослідження є підхід до бізнес-моделювання О. Остервальдера та І Піньє, згідно з яким було проаналізовано напрямки трансформації окремих складових бізнесу. В ході дослідження визначено, що війна спричинила появу нових сегментів споживачів, а також потребує переосмислення бізнесом рис наявних ринкових сегментів. Ціннісна пропозиція може бути модифікована з урахуванням зростання національної самосвідомості, збільшення психологічного навантаження споживачів, зміни споживчих пріоритетів в умовах війни. Проблеми з організацією фізичного переміщення товарів підвищують актуальність е-комерції. З’являється необхідність перегляду каналів та якості комунікацій для залучення споживачів та формування довгострокових відносин з ними. Перегляд ключових сегментів, ціннісної пропозиції тягне за собою внесення змін до асортименту товарів і послуг, які забезпечують надходження доходів, організації продажів, способів оплати. Підвищення вартості ресурсів, в першу чергу сировини і матеріалів, безпосередні втрати майна, зменшення доступності фінансових ресурсів, втрата людського капіталу під час війни вимагає перегляду пріоритетності ресурсів для фірми, пошуку нових способів їх залучення. Визначення ключових видів діяльності здійснюється під впливом коригування споживчих сегментів та доступних ресурсів. Оскільки чимало бізнес-структур втрачають можливості виконувати раніше укладені зобов'язання, фірми вдаються до перегляду ключових партнерів, а подорожчання ресурсів та падіння доходів клієнтів підвищує актуальність оптимізації витрат.