ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ РОЗВИТОК СИСТЕМ УПРАВЛІННЯ МАРКЕТИНГОВО-ЗБУТОВОЮ ДІЯЛЬНІСТЮ АГРАРНИХ ПІДПРИЄМСТВ
DOI:
https://doi.org/10.31891/2307-5740-2023-320-4-67Ключові слова:
маркетинг, збут, канали розподілу, сільськогосподарська продукція, інфраструктура, логістикаАнотація
Стаття присвячена обгрунтуванню організаційних засад управління маркетингово-збутовою діяльністю вітчизняних аграрних підприємств. Запропоновано логіко-структурна схема формування та функціонування систем розподілу продукції аграрних підприємств на ринку. Обґрунтовано класифікація закономірностей побудови та функціонування систем розподілу сільськогосподарської продукції. Розглядаються ключові аспекти організації збуту сільськогосподарської продукції, зокрема продуктів з коротким терміном придатності до вживання та продуктів з довгим терміном зберігання. Обгрунтовано, що для першої категорії продукції найбільш ефективним є прямий збут або залучення лише одного посередника, тоді як для другої категорії характерні довгі ланцюги розподілу. Виокремлено об'єктивні причини, що впливають на розвиток таких розподільних каналів, зокрема різницю в рівнях концентрації та ефективності капіталу. Наголошено на впливі розміру та обсягів виробництва на вибір розподільних каналів, а також на ролі стереотипних і поведінкових закономірностей у формуванні системи розподілу. Обгрунтовано необхідність раціональних стратегій управління розподілом продукції для забезпечення економічної ефективності підприємства. Визначено принципи для покращення ефективності та фінансового стану аграрного підприємства на етапі організації збуту його продукції. Першим принципом є керованість результатами збутової діяльності, який передбачає можливість реагування на зміни на ринку. Другий принцип – диференціація каналів розподілу, тобто використання різних шляхів доставки продукції на ринок. Третій принцип – адаптивність системи збуту, що передбачає гнучкість у переключенні між різними каналами розподілу. Застосування цих принципів сприяє зменшенню ризиків та покращенню ефективності на ринку для стабільного розвитку підприємства.