СТРАТЕГІЇ ДИВЕРСИФІКАЦІЇ ДІЯЛЬНОСТІ ПІДПРИЄМСТВА: КЛАСИФІКАЦІЯ, ПРИНЦИПИ ВПРОВАДЖЕННЯ ТА ЕТАПИ РОЗРОБКИ

Автор(и)

  • Марина МАРТІЯНОВА Харківський національний економічний університет імені Семена Кузнеця Автор https://orcid.org/0000-0002-2624-0964
  • Наталія КУПРІНА Одеського національного технологічного університету Автор https://orcid.org/0000-0003-4645-545X
  • Наталія БАСЮРКІНА Одеський національний технологічний університет Автор https://orcid.org/0000-0001-9342-8863
  • Каміла МОМОТ Харківський національний економічний університет імені Семена Кузнеця Автор

DOI:

https://doi.org/10.31891/2307-5740-2023-320-4-66

Ключові слова:

внутрішня диверсифікація, зовнішня диверсифікація, принципи стратегії, ризики, аналіз

Анотація

Стаття присвячена розробці класифікації стратегій диверсифікації діяльності підприємства, принципів їх впровадження та ключових етапів розробки. Обґрунтовано, що стратегії диверсифікації діяльності підприємства є важливим інструментом для забезпечення стійкості, конкурентоспроможності та розвитку в умовах змінного ринкового середовища. Визначено, що за галузевою належністю виділяється моногалузева, полігалузева зв’язана та полігалузева незв’язана диверсифікація. Також акцентовано увагу на таких видах стратегій, як вертикальна, горизонтальна, концентрична та конгломеративна диверсифікація. Визначено сутність, переваги та недоліки кожної з них. Розглянуто різновиди вертикальної та горизонтальної диверсифікації, а саме такі як повна інтеграція, розширення асортименту продукції та розширення за географічним положенням. Розкрито сутність зв'язаних та незв'язаних стратегій диверсифікації та можливість їх комбінування у перехресній та змішаній стратегіях. Обґрунтовано, що представлена класифікація надає можливість власникам бізнесу та керівникам підприємства відзначити та проаналізувати різні стратегії диверсифікації. Вона дозволяє їм зосередитися на тих стратегіях, які можуть бути найбільш ефективними в умовах конкретної діяльності, особливо в умовах нестабільного функціонування. З’ясовані принципи стратегії диверсифікації: системність, гнучкість, актуальність, синергія, інноваційність та розподіл ризиків. Представлені основні етапи розробки стратегії диверсифікації, до яких віднесено: аналіз сильних та слабких сторін бізнесу; визначення мети, завдання та очікуваних результатів диверсифікації; пошук можливих напрямів диверсифікації; оцінка перспективних напрямів диверсифікації; аналіз загального портфеля інвестицій; прийняття рішення щодо найбільш оптимального напряму здійснення диверсифікації; контроль реалізації стратегії диверсифікації.

Завантаження

Опубліковано

29.06.2023

Як цитувати

МАРТІЯНОВА, М., КУПРІНА, Н., БАСЮРКІНА, Н., & МОМОТ, К. (2023). СТРАТЕГІЇ ДИВЕРСИФІКАЦІЇ ДІЯЛЬНОСТІ ПІДПРИЄМСТВА: КЛАСИФІКАЦІЯ, ПРИНЦИПИ ВПРОВАДЖЕННЯ ТА ЕТАПИ РОЗРОБКИ. Herald of Khmelnytskyi National University. Economic Sciences, 320(4), 440-445. https://doi.org/10.31891/2307-5740-2023-320-4-66