ВИЩА ОСВІТА ЯК СЕРЕДОВИЩЕ ФОРМУВАННЯ ЛЮДСЬКОГО ПОТЕНЦІАЛУ ТЕРИТОРІЙ
DOI:
https://doi.org/10.31891/2307-5740-2023-320-4-2Ключові слова:
людський потенціал, формування людського потенціалу територій, вища освіта, стратегія, розвиток вищої освіти, заклад вищої освітиАнотація
Статтю присвячено теоретичному обґрунтуванню провідної ролі вищої освіти як середовища формування людського потенціалу територій. Встановлено значення людських ресурсів для розвитку складних соціально-економічних систем в умовах постіндустріальних трансформацій суспільства. Охарактеризовано взаємозв’язок людського потенціалу з економічним зростанням та соціальною стійкістю територій. Розкрито соціо-гуманітарні та соціально-економічні цілі вищої освіти, підкреслено значення цієї системи для особистісного й професійного зростання населення і його соціальної мобільності. Визначено вплив системи вищої освіти на формування ключових структурних елементів людського потенціалу: інноваційного, інтелектуального, трудового, культурного та відтворювального. Доведено, що від ефективності функціонування системи вищої освіти безпосередньо залежатимуть генезис, збереження та розвиток усіх елементів людського потенціалу території. Встановлено, що регіони, де існує можливість здобути якісну вищу освіту, системно акумулюють талановиту молодь та ефективніше нагромаджують людський потенціал. Окреслено основні виклики (як традиційні для цієї сфери, так і зумовлені війною), що постають сьогодні перед українською вищою школою як середовищем формування людського потенціалу територій. Відзначено, що базисом повоєнної відбудови України стане Індустрія 4.0 із притаманним для неї опором на високотехнологічні сектори економіки, реалізація чого буде неможливою без забезпечення людським потенціалом із відповідними кваліметричними характеристиками. Запропоновано комплекс пріоритетних напрямів розвитку системи вищої освіти як середовища формування людського потенціалу. Зроблено висновки щодо важливості системного та послідовного розвитку вищої освіти як передумови ефективного формування людського потенціалу територій.