ВПЛИВ ІНТЕЛЕКТУАЛЬНОГО КАПІТАЛУ НА УПРАВЛІННЯ ЗНАННЯМИ ПЕРСОНАЛУ ТРАНСПОРТНОЇ СИСТЕМИ
DOI:
https://doi.org/10.31891/2307-5740-2024-332-25Ключові слова:
інтелектуальний капітал, знання, персонал, управління, транспортна система, вплив, інноваційна економікаАнотація
У статті розглянуто основні функції та методи управління інтелектуальним капіталом підприємства, уточнено трактування терміну «управління інтелектуальним капіталом» підприємства. Наведено принципи, визначено мету й завдання реалізації процесу управління інтелектуальним капіталом підприємства. Проаналізовано процеси, пов’язані з управлінням знаннями – складової частини інтелектуального капіталу.
Досліджено проблему управління знаннями персоналу як важливого активу діяльності підприємства. Доведено важливість знань персоналу у процесі формування конкурентної переваги підприємства в умовах загострення конкурентної боротьби на внутрішньому та зовнішньому ринках. Визначено сутність знань та процес їх утворення, ідентифікації та застосування. Розглянуто кругообіг інтелектуального капіталу, у процесі якого відбувається його самозростання. Визначено вплив інтелектуального капіталу, зокрема на розвиток та умови досягнення «економіки, що базується на знаннях».
Визначальна особливість інтелектуального капіталу полягає в тому, що ним володіє не лише підприємець, але й найманий персонал. Інтелектуальний капітал виникає внаслідок взаємодії людей, людей та інформаційних ресурсів, а також людей і елементів фізичного капіталу в процесі виробництва. Він містить у собі все, що знає підприємство. Це можуть бути ідеї, різні типи знань, інновації, ноу-хау, знання, якими володіє персонал підприємства, база знань підприємства, електронна мережа й база даних на її основі, співробітництво із клієнтами, тобто все, що дає змогу реагувати на зміну ринкової кон'юнктури швидше за конкурентів. Отже, інтелектуальний капітал – це сукупність явних і неявних знань, які підприємство може перетворити в прибуток.