АНАЛІТИЧНІ ПІДХОДИ ДО ДОСЛІДЖЕННЯ КОНФІГУРАЦІЇ ЛАНЦЮГІВ СТВОРЕННЯ ВАРТОСТІ
DOI:
https://doi.org/10.31891/2307-5740-2024-332-24Ключові слова:
глобальні ланцюги створення вартості, глобальні ланцюги поставок, торгівля доданою вартістю, глобальні товарні ланцюги, управління ланцюгом поставокАнотація
Стаття присвячена узагальненню аналітичних підходів до дослідження конфігурації ланцюгів створення вартості. Розвиток глобальних ланцюгів створення вартості та їхній економічний вплив на країни-учасниці, галузі або фірми широко обговорюються в науковій літературі. Це дослідження охоплює ключові концепції та основні аналітичні підходи, які зазвичай використовуються в літературі, присвяченій глобальним ланцюгам створення вартості. У ньому обговорюються важливі економічні та технічні чинники, що обумовлюють розвиток глобальних ланцюгів створення вартості, висвітлюються характеристики багатьох видів, такі як товарні ланцюги, керовані виробниками та покупцями. На основі аналізу досліджень, що існують, глобальні ланцюги створення вартості можуть бути угрупованні в наступні чотири основні категорії: 1) ланцюг поставок управління; 2) кейс вивчення промисловості або продукту; 3) аналіз на основі моделі «витрати-випуск»; 4) інші аналітичні підходи. Для першої категорії характерна бізнес-аналітична структура з точки зору фірми про те, як фірма може підвищити конкурентоспроможність у контексті глобальних ланцюгів створення вартості. Друга категорія будується на поглибленому аналізі глобальних ланцюгів створення вартості з точки зору промисловості, як розподілу вартості вздовж ланцюгу поставок, ключових гравців, основних характеристик ланцюга вартості тощо. Третя категорія ґрунтується на кількісному аналізі макроперспективи, структури «витрат-випуску» для вимірювання спеціалізації країни у мережі світового виробництва та її участі в глобальних ланцюгах створення вартості. В основі останнього підходу лежить застосування моделей загальної та часткової рівноваги, а також моделей гравітації для аналізу глобальних ланцюгів створення вартості. Методами вимірювання, відповідно, виступають 1) конкретний бізнес/галузевий досвід; 2) опитування фірм на мікрорівні; 3) вимірювання торгівлі з доданою вартістю на основі таблиць витрат-випуску між країнами; 4) дані про галузь або фірму; статистика торгівлі; міжкраїнні таблиці витрати-випуск тощо.